Det er ingen overraskelse Yosemite er en Av De mest besøkte Nasjonalparkene i landet-stedet er vakkert. Backpacking er en fin måte å komme vekk fra folkemengdene I Yosemite Valley. Stiene er fortsatt mer reist enn mange Andre I Sierras, men naturen er uslåelig. Det er flere forskjellige måter å komme Fra Tuolumne Meadows Til Yosemite Valley. Vår rute tok oss Over Skyer Hvile Og Opp Half Dome.

Byråkrati: Overnattingsturer hvor som helst i Yosemite krever en villmarkstillatelse. NPS-nettstedet har rikelig med nyttig informasjon om hvordan du sikrer en tillatelse. Det kan være litt av et lotteri, så det er godt å være fleksibel og gjøre reservasjoner i god tid. I Tillegg krever hiking Half Dome nå tillatelse 7 dager per uke. Det er et lotteri system for dag turgåere, men det er også mulig å sikre en tillatelse når reservere backpacking tillatelse. Når alle tillatelser er sikret, er det en god ide å reservere bussbilletter Fra Yosemite Valley Til Tuolumne Meadows. Det er bare en shuttle per dag og det fylles opp! Informasjon kan bli funnet PÅ DNC nettsiden. Om sommeren er DET også mulig å ta GARN. Vi hadde ikke dette alternativet (ukedag tjenesten hadde ikke begynt i juni) så jeg gjorde egentlig ikke forskning det, men jeg vet YARTS er litt billigere enn DNC turbuss.

MERK: GPS-basert avstand er omtrentlig. Last ned gpx av denne ruten. Last ned kml av denne ruten.

Løypebeskrivelse: vi brukte 5 dager og 4 netter på stien. Vi planla å besøke May Lake Og Mount Hoffman På Dag 2, men en freak regnstorm holdt oss På Glen Aulin for en andre natt. Vi dekket totalt nesten 40 miles med over 5000 fot høyde gevinst og 9000 fot nedstigning.

• Dag 1 – Tuolumne Enger Til Glen Aulin, 6 miles
  • Dag 2 – Glen Aulin, 0 miles
  • Dag 3 – Glen Aulin Til Sunrise Lakes, 10 miles
  • Dag 4 – Sunrise Lakes Til Little Yosemite Valley, 10 miles
  • Dag 5 – Half Dome Climb og Yosemite salt lake city, 13 miles

Dag 1: Tuolumne Meadows Til Glen Aulin
vi kjørte Til Tuolumne Meadows fra Groveland tidlig på morgenen. Plukket opp vår tillatelse På Wilderness Center (må ikke forveksles med Besøkssenteret), og ventet på Glen Aulin trailhead for resten av vår 8-personers gruppe.

Mens vi ventet, noen backpackere parkert i nærheten og begynte å fikle med utstyr. En fyr tok litt tid pakking ER 80L pakke. Snart så han klar til å treffe stien, men plutselig knipset han solbrillene i to. Etter litt cussing og latter ga vi ham et lånepar solbriller som vi holder i bilen-latterlige gule hipster solbriller plukket opp gratis på en ølfestival. Vi konkluderte: de nye solbrillene bundet virkelig hele antrekket sammen. Etter mer latter var han på vei. Kort tid etter, så var vi.

turen var lett: bare ca 6 miles og relativt flat. Det er vakre fosser langs Tuolumne-Elven. En spesielt stor kaskade ligger rett ved Siden Av Glen Aulin High Sierra Camp. Vi svømte i elva, avslappet, hadde tacos til middag og drakk vin. Poser med vin (tatt ut av esker) gjør for en flott backpacking godbit. I Morgen Er Det May Lake!

Dag 2: Glen Aulin (Igjen)
Regn! Våknet til lyden av regn på teltet på rundt 4 AM. Jeg var den eneste som hadde satt støvlene mine under vestibulen. Rob løp febrilsk rundt å sette støvler under gangen og lener ryggsekker mot trestammer. Håndkleet og sokkene jeg hadde utelatt for å tørke dagen før, ble gjennomvåt om morgenen. Viser seg, vårt telt (den veldig lette Fly Creek UL2) holder seg pent tørt i regnet!

det fortsatte å drizzle hele morgenen. Etter soggy frokoster og litt debatt bestemte vi oss for å bli satt. Ingen ønsket å pakke opp våte telt og vandre i regnet.

rundt klokken 10 startet Rob magisk en brann med noen tørre pinner han fant under en stein. Jeg er ikke sikker på hvordan, men vi holdt brannen i gang de neste 12 timene eller så.

vi spiste, satt rundt, og møtte andre bobiler inkludert EN PCT turgåer Heter Eddie som ga litt underholdning i form av brettspill! Vi snagged noen ponchos og søppelsekker fra High Sierra Camp «store» og brukte dem til å holde seg tørr. (Ingen av oss var virkelig forberedt på regn.) Til slutt regnet stoppet og vi tørket ut våre ting rundt brannen. Da vi gikk til sengs, var vi alle utmattet, til tross for å ha hiked null miles.

Dag 3: Glen Aulin Til Sunrise Lakes
I Dag flyttet vi endelig videre. Vi hoppet Over Mai Lake og ledet rett mot Tenaya Lake (i sør). Stien hadde noen oppturer og nedturer, men samlet var ganske enkelt. Vi tok en lang lunsjpause og gjennomvåt våre føtter I Tenaya Lake. Derfra fortsatte vi mot Sunrise Lakes Og Clouds Rest.

Tenaya Innsjø

The Sunrise Trailhead er det primære utgangspunktet for dag turgåere som ønsker å besøke Skyer Hvile. Vi krysset stier med mange flere dagvandrere enn vi hadde sett tidligere. Stien var flat for noen miles, deretter klatret bratt før de nådde den korte avstikker stien Til Sunrise Lakes. Det var en lang, sakte slog opp bakken, men vi nådde nedre innsjøen tidlig på kvelden og satte opp leir.

de dårlige: myggene var forferdelige i dag. God: vi svømte i sjøen og hadde episk utsikt mens vi lagde middag.

Svømming Ved Lower Sunrise Lake!

Dag 4: Sunrise Lakes Til Little Yosemite Valley
Våknet opp til en vakker soloppgang over innsjøen. Ikke en sky på himmelen og ingen chill i luften – vi hadde en varm dag foran oss.

myggene begynte å angripe mens vi lagde frokost. Rob og jeg lagde flapjacks med bananer og peanøttsmør – nam! Vi pakket raskt.

vi gikk oppoverbakke-gradvis først så bratt som vi nærmet Skyer Hvile. Utsikten var fantastisk. Tilnærmingen innebærer å vandre langs en ås med en bratt nedgang på hver side. Det var litt nervepirrende, spesielt med hvor overfylt stien var.

Utsikten Fra Clouds Rest er enda bedre enn utsikten Fra Half Dome.

etter en lang lunsj på toppen fortsatte vi nedover Den andre siden mot Little Yosemite Valley. Langt færre folk på denne stien (de fleste starter Fra Tenaya Lake og kommer ikke opp denne siden). Etter mange miles og mange switchbacks gjennom skogen, nådde Vi Little Yosemite Valley og satte opp leir.

vi gikk for en rask svømmetur I Merced River og mentalt forberedt oss for klatring Half Dome i morgen.

Dag 5: Half Dome Climb Og Yosemite Valley
Våknet tidlig og begynte å vandre klokka 6:30. Vi retraced våre gårsdagens skritt for 1,5 miles. Etter 30 eller 40 minutter nådde Vi Half Dome Trail krysset. Derfra var det en annen 2 miles opp til bunnen av kablene.

ingen ranger var til stede ved foten av sub-dome (vi var fortsatt for tidlig!) Vi tok en kort pause før vi dro opp kablene. Igjen var det en litt nervepirrende stigning. En stor gruppe kom ned da vi ledet opp. Å snakke med dem og se hvordan panikk rammet noen av dem fikk meg til å føle meg mye bedre om mine egne evner.

Vi nådde toppen på kort tid! Tok masse bilder, spiste litt snacks, deretter ledet ned. Det var nå en dyrehage på kablene. Jeg trodde å gå ned var lettere enn opp, men det ville vært mye vanskeligere uten hansker!

da vi dro nedover stien, løp vi inn i en ranger som sjekket tillatelsen vår. VI nådde LYV en gang rundt middagstid. Vi pakket vårt utstyr og gjort vår vei mot Tåke Stien. Været hadde jevnt oppvarmet og det var rett og slett varmt da Vi nådde Nevada Falls. Ikke helt nok tåke eller skygge langs Tåkesporet for en dag som i dag!

Det tok ganske mange timer å veve gjennom folkemengdene og komme ned granitttrappen. Vi nådde Backpacker Leir I Yosemite Valley på rundt 5: 30 PM. Lang dag! Etter å ha satt opp leir, svømte vi igjen I Merced-Elven. Toppet dagen av noen øl På Ahwahnee hotel etterfulgt av pizza På Curry Village. Da Vi forlot Curry Village var det mørkt og vi knapt funnet veien tilbake til leiren. Heldigvis, en fin shuttle driver ga oss en tur selv om det var sent og hennes buss hadde allerede gått ut av drift.

feirende øl i Dalen.
Feirende øl i Dalen.

dagen etter våknet vi tidlig og tok turistbussen tilbake til Tuolumne Meadows. Denne shuttle skjer også for å være en turbuss. Maynard, vår sjåfør tilbrakte mesteparten av stasjonen snakker Om Yosemite historie og peker ut interessante steder. Han hadde et vell av interessant informasjon, men hans beroligende stemme lulled mange av oss til å sove.

etter en rask lunsj På Tuolumne Meadows Grill, dro vi tilbake til virkeligheten.

Mobiliserer … Glen Aulin Trailhead parkeringsplass.
Hvit Kaskade nær Glen Aulin HSC.
dag 2: camping i regnet.
Alt ble til gjørme.
Bål!
Middag På Glen Aulin På Dag 2.
Tilbake på stien på dag 3!
Tenaya Lake
Campingplasser I Sunrise Lake
tidlig morgen Ved Sunrise Lake
Matlaging…
…pannekaker!
På stien mot Skyer Hvile
Klatring Opp Skyer Hvile
På toppen med dusinvis av andre mennesker.
Kommer ned den andre siden Av Skyene Hvile
det er der vi skal sitte i morgen.
begrens Søket Til Little Yosemite Valley.
Dag 4: Klatring Half Dome!
Vandring opp sub-kuppelen.
Kabler! «Vi går opp det?!»
Gjort det til toppen!
På vei ned.
Nevada Falls
Vandrerhjem I Yosemite Valley
Sitter utenfor På Ahwahnee.